Klasy patronackie - współpraca firm ze szkołami zawodowymi
Klasa patronacka VELUX
Fot. VELUX
Młodzi ludzie, którzy myślą o pracy w przemyśle, powinni mieć świadomość zachodzących w nim dużych zmian. To pomoże im wybrać odpowiednią szkołę, kierunek kształcenia i zdobycia dobrego zawodu. Analizy rynku pokazują, że przedsiębiorcom brakuje wyspecjalizowanej kadry. Rozwiązaniem zarówno dla uczniów, jak i przedsiębiorstw może być ścisła współpraca biznesu ze szkołami zawodowymi, np. klasy patronackie.
Zobacz także
Rejs Spółka z o.o. Zjedz Francuskie Śniadanie z REJS
Wyborna kawa, kruche pieczywo, aromatyczne sery, a do tego prezentacja najlepszych systemów i akcesoriów meblowych – tak w skrócie wygląda program Francuskich Śniadań REJS. Kolejna runda wyjątkowych spotkań...
Wyborna kawa, kruche pieczywo, aromatyczne sery, a do tego prezentacja najlepszych systemów i akcesoriów meblowych – tak w skrócie wygląda program Francuskich Śniadań REJS. Kolejna runda wyjątkowych spotkań organizowanych w punktach handlowych marki i u jej autoryzowanych dystrybutorów rusza już na początku marca i potrwa do końca miesiąca. Nie przegap ich!
Redakcja Roślinne symbole Wielkanocy
Tworząc wiosenne dekoracje i kupując kwiaty na wielkanocny stół warto uzupełnić wiedzę i zrozumieć skąd wzięły się niektóre tradycje. Co właściwie oznaczają bazie w palmie i który kwiat najlepiej podkreśli...
Tworząc wiosenne dekoracje i kupując kwiaty na wielkanocny stół warto uzupełnić wiedzę i zrozumieć skąd wzięły się niektóre tradycje. Co właściwie oznaczają bazie w palmie i który kwiat najlepiej podkreśli uroczystość tych Świąt?
Redakcja news Dlaczego warto wziąć udział w konkursie International VELUX Award?
Polscy studenci już pięciokrotnie wygrywali nagrody w międzynarodowym konkursie International VELUX Award. Rejestracja do bieżącej edycji upływa 14 kwietnia. Dlaczego warto stanąć do rywalizacji w tym...
Polscy studenci już pięciokrotnie wygrywali nagrody w międzynarodowym konkursie International VELUX Award. Rejestracja do bieżącej edycji upływa 14 kwietnia. Dlaczego warto stanąć do rywalizacji w tym prestiżowym konkursie? Co oznacza dla studentów nagroda przyznana przez światowej sławy jury? Opowiedziały o tym laureatki poprzedniej edycji – Zuzanna Sazonow i Aleksandra Pytka, studentki Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej.
W dobie Przemysłu 4.0, stale zmieniających się technologii i wyposażaniu produkcji w coraz nowocześniejsze maszyny, przedsiębiorstwa przemysłowe na coraz większą skalę poszukują wykwalifikowanych pracowników. Jednocześnie na rynku polskim, jak i zagranicznym można zaobserwować wyraźny niedobór specjalistów.
Potwierdzają to choćby ostatnie badania Manpower "Niedobór pracowników 2018"- 51% polskich pracodawców deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem pracowników z niezbędnymi umiejętnościami. Jak czytamy w raporcie - w erze cyfryzacji technologia przekształca dotychczasowy rynek pracy, tworząc nowe stanowiska wymagające nowych umiejętności. Niedobory takich zdolności stają się jeszcze większym problemem niż kiedykolwiek na przestrzeni ostatnich dekad.
"Coraz więcej zakładów przemysłowych wdraża rozwiązania unowocześniające linie produkcyjne. Dotyczy to również fabryk Grupy VELUX. To z kolei powoduje, że na rynku pracy poszukiwani są fachowcy, którzy np. potrafią obsługiwać skomplikowane systemy sterowania maszyn przemysłowych. I te potrzeby będą coraz większe" - mówi Robert Purol, dyrektor fabryk VELUX w Gnieźnie.
Bardzo dobrą okazję do zaangażowania się we współpracę szkół z firmami otwiera reforma kształcenia zawodowego.
"Poza znanymi już pracodawcom praktykami zawodowymi czy zatrudnianiem pracowników młodocianych, pojawia się nowa możliwość - staż uczniowski. W ramach umowy zawieranej przez firmę z uczniem szkoły branżowej lub technikum pracodawca może rozszerzyć treści nauczania o te, które wykraczają poza podstawy programowe, a są charakterystyczne dla konkretnej firmy. Dla potwierdzenia umiejętności zdobywanych w trakcie kształcenia zawodowego ważna jest możliwość zaangażowania się pracodawców w układanie zadań egzaminacyjnych oraz przeprowadzanie samego egzaminu" - mówi Jakub Gontarek, ekspert departamentu kompetencji Konfederacji Lewiatan.
Potrzebę takiej zmiany już od dawna sygnalizują firmy i organizacje branżowe.
Współpraca biznesu i szkół zawodowych - szansa dla młodych ludzi i przedsiębiorców
Według danych GUS, w roku szkolnym 2017/18 funkcjonowało 1890 techników, w których kształciło się ponad 503 tys. uczniów oraz 1504 branżowych szkół I stopnia (przygotowujących młodzież do określonego zawodu), gdzie uczęszczało ponad 155 tys. uczniów. Od kilku lat widoczny jest wzrost zainteresowania szkolnictwem zawodowym, które powoli zaczyna odbudowywać swój wizerunek. Wynika to również z sytuacji na rynku pracy.
Wymagania rynku to duże wyzwania dla szkolnictwa zawodowego. Coraz więcej firm podejmuje współpracę ze szkołami w zakresie edukacji zawodowej, co okazuje się być korzystne dla wszystkich stron, a przede wszystkim dla uczniów.
Przykładem jest choćby utworzenie klasy patronackiej VELUX w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Gnieźnie. Uczniowie mogą rozwijać odpowiednie kompetencje, poznać pracę w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym i zdobyć zawód automatyka ceniony nie tylko na lokalnym rynku pracy.
Współpraca polega na objęciu przez firmę VELUX opieką klasy patronackiej, której uczniowie będą odbywać naukę w zawodzie automatyk. Niedawno rozpoczął się nabór na rok szkolny 2019/2020. Oferta adresowana jest zarówno do absolwentów gimnazjów, jak i szkół podstawowych. Organizatorzy zakładają przyjęcie 15 osób po gimnazjum oraz 15 osób po szkole podstawowej.
Według definicji zawodu oraz planów kształcenia - osoby posiadające zawód automatyka mają wiedzę z zakresu automatyki, robotyki, pneumatyki oraz hydrauliki siłowej. Znają dobrze maszyny i urządzenia, a także posiadają umiejętności analizy procesów produkcyjnych w celu dobrania metod automatyzacji procesów. Wyróżnia ich wiedza techniczna z zakresu obsługi maszyn, systemów sterowania, jak również wiedza dotycząca zagadnień utrzymania ruchu.
"Objęcie opieką klasy patronackiej to odpowiedź firmy VELUX na potrzebę wsparcia rozwoju szkolnictwa zawodowego w naszym regionie i dostosowania go do potrzeb lokalnego rynku pracy. Współpraca szkoły zawodowej z zakładem produkcyjnym to gwarancja zdobycia wiedzy i cennego doświadczenia, które może pomóc młodym ludziom w sprawnym odnalezieniu się na rynku pracy. Mamy nadzieję, że absolwenci klasy patronackiej w przyszłości zasilą również kadrę wykwalifikowanych pracowników w naszych fabrykach" - mówi Robert Purol, dyrektor fabryk VELUX w Gnieźnie.
"Doceniamy chęć współpracy firmy VELUX z naszą szkołą i mamy nadzieję, że będzie ona długofalowa i cenna dla wszystkich jej uczestników. Mam tu szczególnie na myśli uczniów, którzy zyskują możliwość nabycia ważnych umiejętności, w rzeczywistym środowisku pracy. Łączenie teorii z praktyką dostosowaną do wyzwań obecnego rynku pracy to esencja wartościowego kształcenia zawodowego. Zarówno fabryki VELUX, jak i nasza szkoła doskonale to rozumieją" - mówi Leszek Kubiak, kierownik szkoleń praktycznych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Gnieźnie.
Również FUNDACJE VELUX, które od 2003 r. działają w Polsce dostrzegły potrzebę podnoszenia jakości kształcenia zawodowego. W 2018 roku uruchomiły nowy program grantowy skierowany do organizacji społecznym, szkołom, władzom publicznym czy też lokalnym innowatorom. Program ma zaspokoić potrzeby związane z efektywną edukacją zawodową młodzieży dostosowaną do rynku pracy. Jest przewidziany na lata 2018-2028, a wnioski można składać w trybie ciągłym.