Od bramy garażowej oczekujemy przede wszystkim niezawodności - ma bezproblemowo pracować przez lata, zapewniając komfort eksploatacji. Jeśli garaż jest umieszczony w bryle domu, brama powinna być ocieplona. Duże znaczenie ma również jej wygląd, który sprawia, że konstrukcja dobrze komponuje się z architekturą budynku czy innymi elementami stolarki budowlanej, jak okna i drzwi.
Brama dopasowana do garażu
W gąszczu różnorodnych ofert czasem niełatwo się odnaleźć, jednak podstawowe kryterium to rodzaj bramy i sposób jej otwierania. Do wyboru są bramy segmentowe, bramy rolowane, bramy uchylne i bramy rozwierane.
ZDANIEM EKSPERTA |
Zdzisław Maliszewski, doradca ds. technicznych i normalizacyjnych Związku Polskie Okna i Drzwi, organizatora kampanii edukacyjnej "Dobry Montaż" Montaż bramy garażowej powinien się rozpocząć dopiero po otynkowaniu nadproża i wylaniu posadzki. W przeciwnym razie możemy pobrudzić konstrukcję, istnieje też ryzyko zmiany wymiarów otworu montażowego. Wiarygodni i renomowani producenci zalecają powierzenie instalacji wykwalifikowanej ekipie monterskiej, która zadba o jej poprawny przebieg oraz udzieli inwestorowi szczegółowych instrukcji dotyczących użytkowania oraz konserwacji bramy. |
Przestrzeń jest cenna - zwłaszcza, gdy na podjeździe jest mało miejsca. Jeśli chcemy zachować go jak najwięcej, najlepiej sprawdzi się tu brama segmentowa, której panele chowają się pod stropem lub na ścianie bocznej garażu.
Przeczytaj też: Garaż w bryle budynku czy wolno stojący >>>
Podobną oszczędność przestrzeni zapewniają konstrukcje rolowane - ich panele nawijają się na wał umieszczony nad otworem bramy. Dzięki temu można parkować samochód bezpośrednio przed garażem, a dodatkowo postawić tam jeszcze np. jednoślady.
![]() |
Gdy na podjeździe jest mało miejsca, najlepszym wyborem jest brama segmentowa, ponieważ przy jej otwieraniu panele chowają się pod stropem garażu; fot. Wiśniowski |
W garażu przechowujemy nie tylko samochód, ale często także rowery, kosiarkę oraz sprzęt ogrodniczy. Ważny jest więc szybki dostęp do wnętrza, bez konieczności otwierania całego skrzydła bramy. Dla takich wielofunkcyjnych pomieszczeń dobry wybór stanowią bramy segmentowe z drzwiami przejściowymi oraz modele segmentowe boczne, które mają funkcję drzwi przejściowych, umożliwiających tylko częściowe ich otwarcie.
Jeśli mamy natomiast garaż, w którym będą parkowały dwa samochody, to bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest zainwestowanie w jedną większą bramę niż montaż dwóch osobnych produktów.
Bez względu na wybrany model bramy, trzeba pamiętać, że pojedyncze ich konstrukcje przeznaczone dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu).
Na komfort obsługi bramy wpływa sposób jej otwierania - najlepiej pod tym względem prezentują się produkty wyposażone w napęd elektryczny, które można obsługiwać przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem.
Zapisz się na bezpłatny NEWSLETTER. Co tydzień najświeższe informacje o budowie, remoncie i wykańczaniu wnętrz bezpośrednio na Twój e-mail. |