Pobierz bezpłatny poradnik

 

Hydroizolacja fundamentów - materiały i wykonanie

POBIERZ BEZPŁATNY PORADNIK - po prostu ZALOGUJ SIĘ na swoim koncie

Garaż czy wiata?

Jakie rozwiązania sprawdzą się w jakiej sytuacji?
Garaż czy wiata - jakie rozwiązania sprawdzą się w jakiej sytuacji?
Garaż czy wiata - jakie rozwiązania sprawdzą się w jakiej sytuacji?
Fot. Wiśniowski

Wiata garażowa jest w wielu przypadkach atrakcyjną alternatywą dla garażu. Jednak nie zawsze jest to dobry wybór, ponieważ właściciele domów częściej wybierają garaże ze względu na komfort i bezpieczeństwo. Zarówno wiata, jak i garaż spełniają swoją funkcję, a wybór konkretnego rozwiązania zależy od możliwości finansowych inwestora oraz wielkości działki i warunków na niej panujących.

Wiata czy garaż?

Wiaty garażowe cieszą się sporą popularnością wśród posiadaczy domów jednorodzinnych. Mogą stanowić zarówno alternatywę dla garażu, jak i jego uzupełnienie – jako dodatkowe lub tymczasowe miejsce postojowe. Mogą być konstrukcyjnie związane z budynkiem, przylegać do jego bryły lub być wolno stojące. Zalet wiaty w porównaniu z odkrytym miejscem postojowym przybliżać raczej nie trzeba. Nieco trudniej jest wymienić jej zalety w porównaniu z garażem, ale i tu można zauważyć pewne atuty. Pierwszym i oczywistym jest cena. Drugim - oszczędność miejsca na działce.

Żeby to wytłumaczyć, warto zrobić krótką analizę. Przeciętny współczesny samochód z segmentu D ma długość około 4,8 do 5 m i szerokość 1,8 m. Aby zaprojektować minimalny garaż do jego zaparkowania, powinniśmy przewidzieć: z obu boków minimum po 80 cm na otwarcie drzwi, około 50 cm z tyłu (zakładamy, że samochód nie jest kombi z ogromną klapą bagażnika i że rezygnujemy z miejsca na półki, komplet opon itp.) oraz około 1 m z przodu na swobodne zamknięcie bramy.

Czy wiesz: Jak dopasować bramę garażową?

To daje razem wymiary 3,4×6,5 m, czyli 22 m2 powierzchni użytkowej. Doliczając do tego grubości ścian, dostajemy około 4,1×7,2 m, czyli prawie 30 m2 działki. Wolno stojąca wiata na ten sam samochód (przylegająca do budynku z reguły musi być nieco większa) może mieć wymiary wewnętrzne 2,5×5,5 m, czyli 13,75 m2. Dokładając grubość konstrukcji (przyjmijmy słupki 10×10 cm), robi się z tego 2,7×5,5 m, czyli 14,9 m2. A więc dwukrotnie mniej. Jest to różnica, która (szczególnie w wypadku bardzo małych działek) może mieć kolosalne znaczenie.

Jeśli wiata, to jaka?

Wykończenie zewnętrzne to sprawa najprostsza - wiata powinna współgrać z budynkiem. Dotyczy to głównie kąta nachylenia i materiału pokrycia dachu, bo to z niego głównie składa się konstrukcja. Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia wykończenia wewnętrznego - chociaż i w tym przypadku za fachowo brzmiącym określeniem kryje się głównie rodzaj nawierzchni miejsca postojowego. Poza względami estetycznymi i nawiązaniem do zagospodarowania pozostałej części działki, pojawiają się tu jednak jeszcze inne czynniki wpływające na wybór. Wynikają one w dużej części z lokalizacji wiaty.

Można wprowadzić podział na trzy typy wiat:

  • przejazdowe,
  • wolno stojące,
  • przylegające do budynku.
Wiata garażowa dostawiona do budynku 1 – wejście na działkę; 2 – wjazd na działkę; 3 – wjazd pod wiatę; 4 – podniesiony krawężnik pomagający ustalić optymalny tor jazdy; 5 – podjazd do garażu; 6 – podniesiony krawężnik – ogranicznik

Wiata garażowa dostawiona do budynku

1 - wejście na działkę; 2 - wjazd na działkę; 3 - wjazd pod wiatę; 4 - podniesiony krawężnik pomagający ustalić optymalny tor jazdy; 5 - podjazd do garażu; 6 -podniesiony krawężnik - ogranicznik

Każdy z nich ma nieco inny zestaw wad i zalet, różnią się także sposobem doboru kostki brukowej do pokrycia miejsca postojowego.

Rozwiązaniem, które warto zastosować niezależnie od typu wiaty, są pasy drobnej kostki o wyraźnej fakturze w bocznych jej częściach (wzdłuż słupów konstrukcyjnych), a także dość wysokie prowadnice z krawężników. Wszystko to w celu ochrony lakieru samochodu przed kontaktem z konstrukcją zadaszenia. Aby taki system działał poprawnie, linia krawężnika powinna być odsunięta o około 20-30 cm od linii słupów.

 Wiata przejazdowa zintegrowana z ogrodzeniem 1– wejście na działkę; 2 – brama wjazdowa; 3 – podniesione krawężniki zapobiegające uszkodzeniu samochodu o konstrukcję; 4 – zmieniona faktura kostki pod zadaszeniem; 5 – podjazd do garażu; 6 – boczne pasy z kostki o wyraźnie innej fakturze

Wiata przejazdowa zintegrowana z ogrodzeniem

1- wejście na działkę; 2 - brama wjazdowa; 3 - podniesione krawężniki zapobiegające uszkodzeniu samochodu o konstrukcję; 4 - zmieniona faktura kostki pod zadaszeniem; 5 - podjazd do garażu; 6 - boczne pasy z kostki o wyraźnie innej fakturze

Pasy drobnej kostki przy krawężnikach powinny mieć również około 30 cm szerokości. Każde z tych rozwiązań można oczywiście zastosować samodzielnie, łącznie ma to sens jedynie przy nieco szerszych konstrukcjach. Jeżeli natomiast prowadzący do wiaty podjazd nie jest linią prostą, prowadnice z krawężników warto zacząć odpowiednio wcześniej, tak aby łatwo było przyjąć najlepszy tor jazdy.

Jedną z najciekawszych koncepcji jest wiata przejazdowa - również dlatego, że raczej rzadko stosowana. W sytuacji ekstremalnej jest to po prostu zadaszony fragment podjazdu do garażu. Charakteryzuje się więc stosunkowo najmniejszym kosztem dodatkowym (podjazd tak czy tak byłby brukowany) oraz minimalnym zapotrzebowaniem na dodatkową przestrzeń -stanowi po prostu dodatkową funkcję fragmentu i tak koniecznego do wykonania podjazdu.

Wadą takiego rozwiązania jest to, że parkujący pod wiatą samochód blokuje wjazd i wyjazd z garażu. Taka wiata jest więc doskonałym rozwiązaniem jako parking tymczasowy w ciągu dnia lub jako miejsce postojowe dla gości. W takim przypadku może być wręcz zintegrowana z bramą wjazdową na posesję. Ze względu na specyfikę jest ona zwykle nieco szersza niż niezbędne minimum, ponieważ zachowuje szerokość reszty podjazdu, czyli z reguły około 2,25-2,5 m.

Wiata wolno stojąca 1 – wejście na działkę; 2 – wjazd na działkę; 3 – podniesiony krawężnik; 4 – wjazd pod wiatę; 5 – dojście do wiaty; 6 – wjazd do garażu; 7 – boczne pasy z kostki o ostrzejszej fakturze przy wjeździe do garażu

Wiata wolno stojąca

1 - wejście na działkę; 2 - wjazd na działkę; 3 - podniesiony krawężnik; 4 - wjazd pod wiatę; 5 - dojście do wiaty; 6 - wjazd do garażu; 7 - boczne pasy z kostki o ostrzejszej fakturze przy wjeździe do garażu

Galeria artykułu  Ilość zdjęć:  4
Dodaj komentarz
Nie jesteś zalogowany - zaloguj się lub załóż konto. Dzięki temu uzysksz możliwość obserwowania swoich komentarzy oraz dostęp do treści i możliwości dostępnych tylko dla zarejestrowanych użytkowników naszego portalu... dowiedz się więcej »

Komentarze

0

Wybrane dla Ciebie


Podłogi nowej generacji - co je wyróżnia?

Od podłóg oczekuje się nie tylko odporności na wgniecenia, ale również...

Czytaj dalej »


Dlaczego warto wybrać okna dachowe? Szybkie obróbki trudnych miejsc »
Jesteś dekarzem, architektem lub dystrybutorem? Dowiedz się więcej na temat montażu oraz zapoznaj się z... czytaj dalej » Większość przecieków występujących na dachach, tarasach i balkonach powstaje na styku połączeń różnych typów materiałów w skutek... czytaj dalej »

Nowoczesne rozwiązania do łazienki »

Urządzasz łazienkę od podstaw? A może chcesz przeprowadzić generalny remont?

Czytaj więcej »


Czarne urządzenia klimatyzacyjne. Zobacz » Grzejniki o działaniu antybakteryjnym? Zobacz »
Teraz możesz dopasować kolor urządzenia do wystroju wnętrza! czytaj dalej » Jak działają jony srebra? Czy grzejnik jest w stanie zwalczyć bakterie w Twoim domu? czytaj dalej »

3 pompy w super cenie oraz prezent! Sprawdź »

Wybierz gwarantowany prezent spośród czterech wariantów do wyboru czytaj dalej »


Czego użyć do izolacji dachu? Odbierz bezpłatnie kalendarz Eksperta Budowlanego »

Obecnie co piąte systemy dachowe płaskie, zielone lub strone oraz co piąta termoizolacja w Niemczech pochodzi z... czytaj dalej » Dla naszych Czytelników mamy wyjątkowy prezent - kalendarz Eksperta Budowlanego na 2020 rok!czytaj dalej »

Fachowcy wybierają ten tynk! Dlaczego?

Za jego pomocą można wykonać szeroki zakres prac remontowych bez potrzeby kupowania innych materiałów. czytam dalej »


Zyskaj zwrot za prąd nawet do 2% wartości inwestycji » Bezpłatny poradnik: Pomysł na elewację »

Szybkie i bezproblemowe podłączenie | Gwarancja odbioru | Możliwość finansowania | Optymalny dobór technologiiczytaj dalej » W poradniku podpowiadamy, jakie materiały wykorzystać na elewacje, aby uzyskać najlepszy efekt, jak ocieplać dom, jakie materiały są najpopularniejsze i co nowego oferuje rynek. . POBIERZ »

Planujesz samodzielny montaż izolacji?

Materiały termoizolacyjne charakteryzują się różną wartością współczynnika "λ". Im niższa wartość współczynnika tym lepsze...

Czytaj dalej »

Nie samą budową człowiek żyje:

przepisy kulinarne Gosi Kaźmierczyk Red Hot Chili Cooking - sprawdź nowe przepisy Gosi :)

Na gorąco

Property Group

GetHome - ogłoszenia nieruchomości, mieszkań i domów

Aktualny numer

5/2019
Ekspert Budowlany 5/2019
W numerze m.in.:
  • - Co Polacy wiedzą o smogu?
  • - Czym ocieplić dach i ściany?

Forum

stevesjobs500  | 
18-10-2019, 19:40
 | 
1
stevesjobs500  | 
18-10-2019, 19:29
 | 
1
szewsky40  | 
18-10-2019, 14:01
 | 
1
zafirynka  | 
05-06-2015, 09:52
 | 
131
DYSTANS  | 
04-12-2014, 13:21
 | 
125
pak  | 
27-11-2014, 10:27
 | 
124
M1gacz  | 
20-04-2015, 01:34
 | 
119
nikonxx  | 
21-05-2014, 14:49
 | 
102
polamaku  | 
06-08-2014, 00:22
 | 
92
Elektra
Elektra
Wiodąca marka ELEKTRA specjalizuje się w systemach ogrzewania elektrycznego zarówno dla budownictwa mieszkalnego, jak też obiektów...

Pobierz Eksperta Budowlanego

Ekspert Budowlany 2019
Ekspert Budowlany do oglądania jako flipbook lub do pobrania w formacie PDF. Zaloguj si...
Ekspert Budowlany 2018
Ekspert Budowlany do oglądania jako flipbook lub do pobrania w formacie PDF. Zaloguj si...

Ciekawe strony

 

Budowa domu na Fixly.pl

Ciekawa Architektura

Instalacje

Ocieplam dom i walczę ze smogiem

Poradnik instalatora

Literatura fachowa

Rekuperacja

Dom Wydawniczy MEDIUM Rzetelna Firma
Copyright @ 2004-2012 Grupa MEDIUM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa, nr KRS: 0000537655. Wszelkie prawa, w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione. Korzystanie z serwisu i zamieszczonych w nim utworów i danych wyłącznie na zasadach określonych w Zasadach korzystania z serwisu.Portal Budowlany - Ekspert Budowlany - www.ekspertbudowlany.pl
realizacja i CMS: omnia.pl