Nowe technologie zmieniają rynek budowlany
z Tomaszem Bakalarzem, Business Development Managerem PreferRent Polska rozmawia Tomasz Łukaszewski

Jedyna platforma porównawcza wynajmu sprzętu budowlanego w Polsce
Cały świat będzie dążył w kierunku digitalizacji, aplikacji, przyspieszania procesów i ich optymalizacji. Dlatego platforma PreferRent idealnie wpisuje się w ten trend. Szczególnie, że popyt na maszyny na rynku rentalowym jest naprawdę bardzo duży. Bardzo często przewyższa podaż, dlatego nasze narzędzie jest idealne do wynajmowania sprzętu od firm rentalowych.
Czym jest platforma PreferRent? Na czym polega zasada jej funkcjonowania i czym wyróżnia się wśród innych platform?
Jeżeli chodzi o naszą platformę PreferRent, to jest to typowy rental market place, czyli dajemy aplikację, która umożliwia użytkownikom w jednym miejscu wyszukiwanie, wybieranie i wypożyczanie różnego rodzaju sprzętu budowlanego od szerokiej gamy firm wypożyczających na terenie całej Polski. W naszym portfolio mamy firmy, dla których wynajem sprzętu jest podstawowym biznesem, ale także firmy, w których stanowi on działalność drugorzędną, np. dealerów ciężkich maszyn. Dostępna jest praktycznie każda maszyna od tzw. wiertarki do koparki.
Na platformie definiujemy to, czego konkretnie i na jak długo potrzebujemy, określamy lokalizację i przesyłamy za pomocą jednego kliknięcia takie zapytanie do wielu firm rentalowych. Łączymy ze sobą firmy wynajmujące sprzęt z tymi, które tego sprzętu potrzebują. Dla tych pierwszych jest to typowy kanał sprzedaży e-commerce, dla drugich zaś to platforma, dzięki której można znaleźć i zarezerwować te maszyny, które są potrzebne, w bardzo szybki i prosty sposób.
Naszą misją jest rozwój innowacji i nowych technologii na rynku wynajmu sprzętu budowlanego oraz dostarczanie firmom rozwiązań, które w bardzo prosty i gruntowny sposób zoptymalizują czas pracy, zapewnią wygodę użytkownikom i finalnie pozwolą na zwiększenie efektywności ich działań. W tym celu dostarczamy firmom cały ekosystem, który działa na trzech płaszczyznach. Po pierwsze jest to wynajem maszyn do finalnego odbiorcy, po drugie – współdzielenie sprzętu przez firmy rentalowe, które tym sprzętem mogą się wymieniać w sytuacji gdy któraś z nich nie ma akurat danej maszyny na stanie czyli tzw. re-rent, i po trzecie tzw. „equipment provision” czyli sytuacja, w której firma rentalowa ma zapytanie o konkretne urządzenie na długi okres czasu wynajmu, ale nie posiada sprzętu. Wówczas to my kontaktujemy się z inwestorami, którzy dysponują środkami na zakup takiej maszyny i chcą się dzielić zyskami z jej wynajmu z firmą rentalową.
Nasza platforma powstała w czerwcu 2021 r. na Łotwie. Obecnie działamy również na Litwie i w Estonii, a kilka miesięcy temu rozpoczęliśmy rozwój biznesu w Polsce. Tu działamy od połowy listopada 2022 r.
Pomysł na platformę zrodził się z zapotrzebowania rynku na cyfrowe rozwiązania przy jednocześnie stale rosnącym popycie na maszyny budowlane. Był też odpowiedzią na wyzwania współczesnego świata. Pandemia przyczyniła się w istotnym stopniu do zmiany mentalności ludzi, zwłaszcza w obszarze otwarcia na nowe technologie. W coraz większym stopniu za kontakt z firmami, poszukiwanie konkretnych usług, tworzenie zestawień ofert, porównań odpowiadają właśnie aplikacje, które potrafią agregować te procesy. Większość ludzi na budowach to osoby w przedziale wieku 20–40+, które na co dzień korzystają z różnego rodzaju aplikacji.
Taka forma zamówień sprzętu budowlanego, którą obecnie oferujemy w Polsce jako jedyni na tak dużą skalę i przy wykorzystaniu responsywnej aplikacji jest w mojej ocenie idealnym rozwiązaniem. Naszą aplikację na telefon można pobrać za darmo w sklepie, zarówno na Androida jak i iOS.
Co warto podkreślić mamy jedyną na rynku aplikację, która ma panel tzw. iRMS, czyli inteligentny system zarządzania wynajmem – będziemy tę funkcjonalność wprowadzać jeszcze w tym roku. Jest to pakiet oprogramowania do systematyzacji i digitalizacji procesów wynajmu, który pozwoli firmom rentalowym skupić się na swoich kluczowych kompetencjach (opieka nad klientami, sprzętem, własnymi ludźmi itp.)
Czym rynek polski różni się od rynków na Litwie, Łotwie i w Estonii, gdzie działa platforma?
Właściwie to jedyną, największą różnicą pomiędzy Polską a krajami bałtyckimi jest digitalizacja. Kraje bałtyckie są na wyższym poziomie cyfryzacji, np. w zakresie podpisu elektronicznego. Podczas gdy na Litwie, czy Łotwie jest to jak najbardziej naturalna rzecz, ponieważ wszystkie dokumenty są podpisywane cyfrowo, w Polsce ten temat jest jeszcze bardzo rozwojowy. Na naszej platformie dla osób korzystających z takiej formy też mamy możliwość elektronicznych podpisów oraz umów czy dokumentów zdawczo-odbiorczych. Niemniej wiemy, że rynek polski musi jeszcze do tego dojrzeć, ponieważ podpisów cyfrowych i kwalifikowanych nie ma jeszcze każdy. To jest największa różnica. Jeśli chodzi o sam rental, to nic więcej nas nie różni. W krajach bałtyckich jest mocne nastawienie na wynajem, który już znacząco przewyższa sprzedaż i taką sytuację mamy też już w Polsce.
Czy z platformy mogą korzystać tylko profesjonalne podmioty, czy również małe firmy wykonawcze i użytkownicy indywidualni? W jaki sposób platforma łączy firmy rentalowe z odbiorcami?
Jeżeli chodzi o naszą platformę, to może z niej korzystać każdy – zarówno inwestorzy indywidualni, którzy na przykład przeprowadzają remont i potrzebują młota do kucia czy osuszacza, czyli podstawowych narzędzi, jak i firmy budowlane, instytucje użyteczności publicznej, firmy magazynowe, eventowe czy inne, które potrzebują w danej chwili wynająć sprzęt.
Naszym celem jest wyeliminowanie konieczności odbywania rozmów telefonicznych i wizyt, ponieważ wszystkie etapy są zautomatyzowane na platformie. To przekłada się na niezwykle ważną w dzisiejszych czasach oszczędność czasu. Osoba, która potrzebuje danego sprzętu w ciągu kilku minut, jest w stanie wysłać zapytanie ofertowe do wszystkich firm, które działają na danym terenie i posiadają konkretny sprzęt. Odchodzi więc sprawa przeprowadzania rozmów, robienia zestawień itp., ponieważ po przesłaniu ofert klient, np. kierownik budowy, uzyskuje listę ofert poszczególnych firm z konkretnymi kwotami i całą ofertą do podglądu. Klient wybiera ofertę najbardziej dla niego atrakcyjną. Proces jest bardzo prosty. Naszą platformę można porównać na przykład do booking.com. Mamy podobną zasadę działania, to też jest typowy rental market place, z tą różnicą, że nie prezentujemy cen na platformie, bo działamy na zasadzie wysłania zapytania. Za wycenę konkretnych maszyn odpowiadają już handlowcy danej firmy rentalowej. Druga bardzo ważna różnica jest taka, że płatności nie przechodzą przez naszą platformę.
Na jakich zasadach odbywa się zatem rozliczenie klientów z firmami rentalowymi? Na czym polega Państwa korzyść, że ich łączycie?
My pobieramy prowizję od konkretnych transakcji. W momencie, kiedy realnie dostarczymy klienta firmie rentalowej i ta transakcja dojdzie do skutku, wówczas pobieramy 5% od wartości transakcji i to wszystko. Nie ma żadnych stałych kosztów ani żadnych abonamentów, a my działamy wyłącznie na zasadzie prowizji. Każde dodatkowe narzędzie, które oferujemy na naszej platformie, jest całkowicie za darmo. Mam tu na myśli na przykład badanie wiarygodności kredytowej klienta. W ramach współpracy z nami firma rentalowa, która otrzymuje zapytanie, w momencie robienia oferty dostaje też wstępną informację na temat tego klienta, która obrazuje jego wiarygodność.
Może być to atrakcyjna funkcjonalność zwłaszcza dla mniejszych firm, ponieważ te większe mają zazwyczaj własny dział windykacji, który odpowiada za taką weryfikację. Oferujemy również pozycjonowanie strony oraz marki. Podsumowując, dajemy firmom rentalowym możliwość dołączenia do platformy, czyli potężnego kanału sprzedaży online bez konieczności inwestowania środków w tworzenie własnych rozwiązań e-commerce.
Digitalizacja to przyszłość, również w branży budowlanej. Jak w ten trend wpisuje się aplikacja PreferRent? Proszę wymienić trzy kluczowe powody dla firm rentalowych, dla których warto korzystać z aplikacji PreferRent.
Przede wszystkim, jeszcze raz powtórzę, jest to możliwość umieszczenia swojego sprzętu w potężnym kanale sprzedaży internetowej. Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszych czasach Internet rządzi światem. Nie ma firmy, spółki, działalności gospodarczej, która nie prowadzi jakichś działań za pomocą Internetu. To, co najbardziej interesuje właścicieli i managerów średnich i mniejszych firm rentalowych, to ograniczanie kosztów związanych ze sprzedażą i wysokich odsetek finansowania sprzętu. Istotne jest również pozyskiwanie atrakcyjnych klientów i zwiększanie dotarcia do nich, zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku (rynki krajów bałtyckich). Za pomocą naszej platformy firmy rentalowe zyskują dostęp do zautomatyzowanych ocen zdolności kredytowych użytkowników a cały cykl wypożyczania odbywa się on-line wraz z cyfrowym uwierzytelnianiem transakcji. Na naszej platformie użytkownicy mają również możliwość wystawiania opinii firmom rentalowym, co jest plusem z kolei dla klientów korzystających z usług wynajmu. Dowiedz się więcej >>
A najważniejszy powód dla klienta, dla którego powinien skorzystać z aplikacji?
Przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy, bo jak wiadomo czas to pieniądz. Wcześniej pracownik musiałby przez dwie godziny obdzwaniać firmy rentalowe w poszukiwaniu potrzebnego sprzętu, teraz jest w stanie zrobić to w ciągu trzech minut i zająć się innymi zadaniami.
Kolejna rzecz, o której jeszcze nie wspomniałem, to możliwość cashbacku. Cashback jest u nas w postaci realnych pieniędzy, które osoby zamawiające są w stanie odzyskać, a więc nie są to żadne punkty, które wymienia się na nagrody. Zasada działania wygląda trochę tak, jak ma to miejsce w przypadku stacji benzynowej, gdzie tankujemy i zbieramy punkty. Na naszej platformie wynajmujemy sprzęt i też zbieramy punkty, a cashback jest wypłacany w postaci realnych pieniędzy na konto. Wysokość tych wypłat zależy od konkretnej firmy rentalowej, bo to ona ustala, na jakim poziomie jest cashback.
Jak widzi Pan przyszłość rynku szeroko rozumianego wynajmu w Polsce?
Na pewno będzie się on rozwijać. Wszelkie badania rynkowe wskazują, że rental już dawno wyprzedził zakup maszyn i urządzeń, więc jest to przyszłość i wszystko wskazuje na to, że rynek będzie zmierzał w tym właśnie kierunku.
Na pewno też cały świat będzie dążył w kierunku digitalizacji, aplikacji, przyspieszania procesów i ich optymalizacji. Dlatego wydaje mi się, że nasza platforma idealnie wpisuje się w ten trend. Szczególnie, że popyt na maszyny na rynku rentalowym jest naprawdę bardzo duży. Bardzo często przewyższa podaż, dlatego nasze narzędzie jest idealne do wynajmowania sprzętu od firm rentalowych.
Jeżeli chodzi o liczby, to nasza platforma działa od około 18 miesięcy i we wszystkich krajach, w których jesteśmy, mamy zarejestrowanych ponad 8 000 użytkowników i ponad 380 firm rentalowych. Mamy w ofercie zarówno średnie, duże i bardzo duże firmy, jak i te mniejsze, więc jest to dość duża różnorodność, która daje klientom zainteresowanym wynajmem szeroki wachlarz możliwości i decyduje o atrakcyjności platformy.
Materiał powstał we współpracy z firmą PreferRent Polska
Więcej informacji o platformie porównawczej wynajmu sprzętu budowlanego w Polsce >>