Reklama
Bramy garażowe
Jaka brama garażowa sprawdzi się w Twoim domu?
Bramy garażowe segmentowe, uchylne, rolowane
Decyzja o wyborze bramy garażowej powinna być dobrze przemyślana. Pod uwagę należy brać zarówno parametry techniczne, w tym konstrukcję, sposób otwierania, zabezpieczenia, jak i walory estetyczne. Brama do garażu powinna zatem harmonizować z architekturą budynku i jego otoczeniem.
Bramy uchylne
Bardzo popularny rodzaj zamknięcia garażu. Brama uchylna, zwana też płytową, montowana jest w ościeżnicy z profili stalowych mocowanej do ścian garażu. Rama jest dodatkowo usztywniona poziomymi płaskownikami i wypełniona blachą stalową. Producenci oferują duży wybór kolorów i wzorów, np. kasetony, jodełka. Wypełnieniem ramy może być także drewno, np. świerk kanadyjski, sekwoja, sosna kanadyjska. Jeśli komuś nie odpowiadają gotowe wzory – może samodzielnie zaprojektować rodzaj poszycia.
Trzeba pamiętać, że brama uchylna przy otwieraniu wysuwa się na zewnątrz garażu. Aby swobodnie ją otworzyć, trzeba zatrzymać się 1-2 m przed wjazdem. Dlatego też ten rodzaj bram nie jest polecany w przypadku wjazdu bezpośrednio z ulicy, krótkiego podjazdu czy garażu umieszczonego poniżej poziomu gruntu.
Bramy segmentowe
Brama segmentowa składa się z pojedynczych elementów o konstrukcji dwuściennej połączonych zawiasami. W zależności od tego, jak chowa się w garażu, brama może być górna lub boczna. Brama górna ma poziomo ułożone segmenty, które podczas otwierania są wciągane pod sufit. Szyny umieszczone po obu stronach ramy zapewniają płynny i cichy ruch.
Brama boczna złożona jest z elementów ułożonych pionowo, które podczas otwierania przesuwają się wewnątrz garażu na jedną lub dwie ściany. Nadają się do garaży małych, o nietypowych otworach (np. łukowych). Trzeba jednak pamiętać, by pozostawić nieco wolnej przestrzeni przy ścianie, na którą brama się otwiera. Konstrukcja takiej bramy pozwala na zamknięcie wjazdu szerokości do 12 metrów.
Bramy rolowane
Bramy roletowe, zwane też żaluzjowymi lub rolowanymi, są w zasadzie bardzo masywnymi roletami złożonymi z poziomych aluminiowych lub stalowych profili dwuściennych, wypełnionych pianką poliuretanową. Ten rodzaj bram montowany jest albo na zewnątrz (przed otworem), albo wewnątrz (za otworem). Bramy te standardowo wyposażone są w napęd elektryczny. W razie awarii napędu lub przerwy w dostawie prądu bramę można otworzyć specjalną korbą.
Polecane są zwłaszcza do garaży niewielkich i o krótkim podjeździe. Można je stosować do otworów garażowych o różnych kształtach i wymiarach.
Automatyka do bram
Nowoczesne bramy, dzięki precyzyjnym prowadnicom, rolkom i specjalnym sprężynom, które równoważą ciężar skrzydła, dość łatwo można otwierać ręcznie. Z zewnątrz bramę zamyka się kluczem, a od środka przekręca pokrętło zamka. O wiele wygodniejsze jest jednak manewrowanie bramą z napędem napędem elektrycznym.
Najczęściej bramy wyposaża się w urządzenie sterujące napędem łańcuchowym lub poruszającym się po szynie z listwą zębatą, zasilane bezpiecznym napięciem 24 V. Napędy mają funkcję delikatnego startu i domykania bramy. W sytuacji, gdy zabraknie prądu w prosty sposób można odblokować napęd i uruchomić bramę ręcznie za pomocą linki zamontowanej wewnątrz garażu.
Do sterowania napędem służą sterowniki na klucz, ale wygodniejszym rozwiązaniem są piloty na fale radiowe. Zdalne uruchamianie pozwala na otwarcie bramy bez potrzeby wysiadania z auta. Producenci oferują rozbudowane systemy sterowania i programowania, które nie tylko otworzą bramę garażową, ale też wjazdową, a nawet włączą oświetlenie na całej posesji. Programator napędu pozwala ustawić położenia krańcowe bramy oraz układ zatrzymujący ją w razie napotkania jakiejś przeszkody (tzw. moduł przeciwzgnieceniowy).
Dobrym zabezpieczeniem przed otwarciem bramy przez osoby nieuprawnione są sterowniki kodowe. Jeszcze wygodniejszym rozwiązaniem jest specjalna fotokomórka, która automatycznie zatrzymuje bramę, jeśli ktoś lub coś znajdzie się w strefie zagrożenia.